Koopmans zet Nedertarwe als nieuw duurzaam concept in de markt

Deze week introduceerde Koopmans een nieuw broodconcept door middel van een live-uitzending gericht aan geïnteresseerde bakkers. De bekende leverancier van bloem en meel is samen met CZAV aan de slag gegaan om te kijken waar in de keten duurzame stappen genomen konden worden. Samen werd er gekeken naar zaken als biodiversiteit, bodemgezondheid, beperking CO2 uitstoot en emissie om vervolgens ontwikkelingen te maken die beter zijn voor onze landbouw, de producten, de keten en de consumenten.

 

Logistiek en financieel goed geregeld

Namens CZAV waren bij de uitzending Wouter Vijfwinkel (als teler aangesloten bij CZAV) en Jurriaan Visser (manager granen, zaden, peulvruchten bij CZAV) aanwezig.  Zij gaven meer duidelijkheid omtrent de teelt en bewaring van de tarwe. Hoe wordt het verbouwd en hoe zaken logistiek worden geregeld, zodat de tarwe exclusief bij Koopmans wordt geleverd. Vijfwinkel is trots dat zijn duurzaam geteelde tarwe ook daadwerkelijk via een te volgen kanaal, maalderijen en ambachtelijke bakkers de weg naar de consument vindt. Niet alleen in financiële zin ziet hij zich voor zijn inspanningen beloond, ook het gevoel van waardering voor zijn manier van produceren en de steun in de keten is erg belangrijk.

 

Impact op natuur en milieu

Visser benadrukt de inspanningen die telers leveren om met zo min mogelijk impact op de natuur en het milieu te telen en het belang dat de keten en consument dit ondersteunt en waardeert. CZAV is enthousiast over dit nieuwe concept en hoopt en verwacht dat veel bakkers aan de slag gaan met de producten op basis van 100% Nederlandse tarwe.